Geloof onder vuur: In het begin (tienerverhaal 1)

by | apr 12, 2024 | Kids, Tieners

Deel II van verhalenserie ‘Geloof onder vuur’: Jesse en Jessica in het vierde jaar.
‘Geloof onder vuur’ is een vervolgverhaal voor tieners met een apologetisch karakter.

1. In het begin

Met een grote zwaai gooit Jesse de zware tas over zijn rechterschouder. Met een diepe zucht pakt hij daarna zijn fiets. Het lukt hem nog net om met een minimale glimlach te reageren op de wuivende groet van zijn moeder. Dan zwaait hij met een soepele beweging zijn rechterbeen over het zadel van zijn mountainbike en spoedt hij zich naar het afgesproken punt. Daar zal Jessica op hem te wachten. Nou ja, hij zal waarschijnlijk op haar wachten, want Jessica is wel bij de tijd maar niet zo van de tijd. De glimlach op zijn gezicht wordt ongemerkt groter.

Jesse moet terugdenken aan wat er afgelopen maanden allemaal is gebeurd. Het derde jaar was een jaar vol gebeurtenissen geweest 1. Bij zijn vader was kanker geconstateerd maar na behandelingen was hij schoon verklaard. Directeur Van de Weg was plotseling overleden. Dat had een grote impact gehad op de hele school, het Petrus Datheen college. Hun mentor, De Groot, was Van de Weg opgevolgd. En alsof dat nog niet genoeg was , was hij onderdeel geweest van een heuse ontvoering bij zijn kijkhut. Hij had Demas voldoende kunnen ophouden zodat de politie hem kon aanhouden en Aimee ongedeerd naar huis kon terugkeren. Er was iets gegroeid tussen Jessica en hem. Hij was verliefd geworden. En, net voor de vakantie hadden ze verkering gekregen.

Jesse fietst de hoek om. Jessica is er al! Goede voornemens zeker. De twee tieners begroeten elkaar met een luchtige knuffel zonder van hun fiets te stappen. Ze hebben elkaar afgelopen weekend nog ontmoet dus dat zit wel goed. “Zenuwachtig?” Informeert Jesse terwijl ze zich weer in beweging zetten. “Ja, best wel”, geeft Jessica toe. Voordat Jessica naar Jesse kan informeren komt er met veel kabaal een fietser dichterbij. “Eej, duifjes” horen de twee plotseling. Het is Matthias, Jesse’s vriend. Hij gaat vol in de remmen en komt met slippende banden naast hen tot stilstand. Zijn gezicht is rood van inspanning. “Ik weet niet hoe lang jullie date gaat duren maar over tien minuten gaat de bel!” Gedrieën zetten ze de vaart erin. Op school gekomen gaan na een vluchtig “later!” de wegen uiteen. Alle drie zitten ze in een andere klas en hebben ze een nieuwe mentor. Het zal wel wennen zijn, nu ze allemaal in de bovenbouw in een ander gebouw hun weg moeten vinden.

Jesse rent de trap op met meerdere treden tegelijk. Hoe zal zijn nieuwe mentor zijn? Nog voor hij op de eerste verdieping is aangekomen hoort hij Aimee boven iedereen uit. Ze is breed aan het uitpakken, hoort hij. Ze stort met veel gevoel voor drama al haar campeerellende over de nieuwe mentor heen. Jesse kijkt eens naar zijn mentor. Toegegeven, hij doet echt zijn best om invoelend naar Aimee te luisteren. Dat station heeft Jesse nooit bereikt, laat staan gepasseerd. “Mogguh meneer”, groet Jesse en wil snel doorlopen. Maar zo makkelijk komt hij er niet vanaf. Hij drukt de uitgestoken hand van De Regt. Hun blikken kruisen elkaar voor een ogenblik. “Zo, die heeft kracht in zijn handen,” denkt Jesse. “Daar valt niet mee te sollen.” Jesse is benieuwd. De Regt is docent wiskunde. Hoe zal zijn opening zijn?

Als iedereen eindelijk op zijn plaats zit en ook Aimee stil is geworden kan de Regt beginnen. Op het Smartboard laat hij een afbeelding zien van zijn vakantie in Frankrijk. Hij stelt zichzelf voor en vertelt het één en ander over zichzelf en zijn gezin. Ook vertelt De Regt dat er in de vakantie een oud-leerling plotseling is overleden tijdens een vakantie. Dat maakt en zet de leerlingen stil. Dan is het tijd om de Bijbel te openen. De Regt gaat naar zijn volgende dia. “In het begin”, staat erop, ziet Jesse. Ze lezen samen de eerste verzen van de Bijbel. Toepasselijk zo aan het begin van het nieuwe jaar, vindt Jesse. De Regt kijkt Jesse aan. “Zou jij vers één willen lezen, Jesse?” Jesse verschiet van kleur, herstelt zich snel en leest dan met duidelijke stem: In het begin schiep God de hemel en de aarde. Na het gebed laat De Regt een nieuwe dia op het bord zien. Een dia vol met getallen. “Hoe kan het ook anders bij een wiskundedocent”, denkt Jesse.
“Jongens en meisjes,” zo begint De Regt. Zoals jullie weten ben ik wiskundedocent. Ik ben dus een echte Bèta, zoals je dat noemt. “Wat is dat nou weer?”, valt Denise, een voor Jesse nieuwe leerling, De Regt in de rede. Jesse ziet dat De Regt even aarzelt. Wat zal zijn eerste ingreep zijn? Gelijk korte metten maken met het in de rede vallen of een waarschuwing en een reactie? De Regt kiest voor het laatste, merkt Jesse. “Beste Denise”, zo reageert hij. “Hebben jullie thuis een volière?” “Ja”, reageert Denise gevat, dat is toch een kippenhok maar dan met vogels erin?” Gelach volgt. De Regt glimlacht. “Zoiets ja. Maar als iedereen praat wanneer hij of zij wil lijkt het hier meer op een kippenhok of een volière in plaats van een klaslokaal.” 1-0 denkt Jesse. De Regt wijst naar het bord. Onder het kopje ‘In het begin staat de volgende zin: “De Bijbelse gegevens wijzen richting een jonge aarde van zo’n 6.000 tot 10.000 jaar oud.” Aimee’s vinger schiet de lucht in. “Ja, Aimee?” Meneer, afgelopen weekend heb ik een film gekeken. Daarin werd gezegd dat de aarde een paar miljard jaar oud is. Dat kan toch ook? “Ja, inderdaad, dat kan toch ook?”, vallen verschillende leerlingen haar bij. “Oei, nu wordt het spannend”, denkt Jesse. Maar de Regt reageert rustig. “Mag ik jullie een leessleutel bij de Bijbel aanbieden?” En voordat iemand hem in de rede kan vallen vervolgt hij: “In 2 Timotheüs 3:16 staat dat heel de Bijbel door God geïnspireerd is. Dat betekent dat de Bijbel van a-z Gods Woord is. Dat betekent dus als het over de schepping gaat” en de Regt wijst weer naar de zin op het bord, “dat de Bijbelse gegevens wijzen richting een jonge aarde van zo’n 6.000 tot 10.000 jaar oud.” “Wat zijn die gegevens dan, meneer?”, vraagt Ruben die altijd van een goede onderbouwing houdt. De Regt antwoord: “De Bijbel geeft een vrij volledig overzicht van de geslachten van Adam tot Christus. We weten dat Abraham ongeveer 2000 jaar v. Chr. leefde. Ook kunnen we de getallen tussen Adam en Abraham optellen met de geslachtsregisters van Gen. 4, 5, 10 en 11. Samen met andere Bijbelse gegevens komen we dan uit op een schepping van 4000 v.Chr.” Het is stil in het klaslokaal. Tegen zoveel argumenten kunnen deze leerlingen nog niet op.

De Regt kijkt de klas rond. Dan zegt hij met nadruk: “Houd hieraan vast, beste leerlingen.” De wereld is geen miljarden jaren oud maar enkele duizenden jaren. Laat je nikst wijsmaken door evolutionisten. Hier op school houden wij vast aan een jonge aarde en geloven wij in de onfeilbaarheid van de Bijbel en ik moedig je aan om dat ook te doen”, besluit De Regt.

Voetnoten

  1. Je kunt dit lezen in deel 1 van Geloof onder vuur, het derde jaar.

Abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief!