Veel christenen hebben moeite om het scheppingsverhaal letterlijk te nemen. De eerste drie hoofdstukken van Genesis zouden vooral poëtisch bedoeld zijn. Die zes dagen zouden symbolisch zijn en duizenden, misschien zelfs miljoenen jaren zijn. In deze videoserie gaat Rik met prof. dr. Mart-Jan Paul in gesprek over schepping en evolutie, in een serie van vijf video’s, naar aanleiding van zijn boek ‘Oorspronkelijk. Overwegingen bij schepping en evolutie. “Een tekst is niet van elastiek. Die kun je niet eindeloos uitrekken.”

Waar komt evolutie vandaan en wat houdt het in de basis in? “De evolutietheorie is vooral bekend geworden door Charles Darwin ruim 150 jaar geleden, maar de gedachte zelf is al veel ouder en kwam al bij de Grieken voor en was ook bij de Romeinen aanwezig,” zegt dr. Mart-Jan Paul. “Daar had men al de gedachte: is het leven ontstaan in het water of stammen we van de vissen af?” Pythagoras had veel contact met de hindoes, die in de reïncarnatie geloofden. Paul heeft het vermoeden dat de Grieken deze opvattingen hebben overgenomen. Darwin heeft er later voor gezorgd dat deze theorie breed is verspreid in de maatschappij.

Nu gaan miljoenen mensen uit van de evolutietheorie. “Je hebt niet zoveel mogelijkheden. Of je gelooft in een Schepper die de levende wezens gemaakt heeft, of je gelooft dat het uit elkaar ontwikkeld is. Wat je halverwege de negentiende eeuw wel merkt, is dat steeds meer wetenschappers God buiten beschouwing laten en alles zo natuurlijk mogelijk willen verklaren. Charles Darwin wilde daar ook aan meedoen.” Het was de tijd van vooruitgaan, optimisme. Redenen waarom Darwins ideeën aansloegen bij de bevolking.

Er zijn christenen die geloven dat je Genesis 1 t/m 3 kunt lezen als poëzie, als een verhaal, alsof God elementen van de evolutie zou gebruiken in de schepping. De zes dagen zouden niet letterlijk zijn, het zouden miljoenen jaren zijn. De eerste dagen, dat zouden tijdperken zijn geweest. De moraal is dat God achter alles zit. “Er zijn theorieën in de samenleving, waarvan men zegt: kunnen we dat combineren met die tekst? Maar een tekst is niet van elastiek, die kun je niet eindeloos uitrekken en je kunt ‘m ook niet het tegenovergestelde laten zeggen wat wat ie bedoelt. De wens is het anders te interpreteren, en dus kijken we hoever we komen. Ik begin aan de andere kant: wat is de zeggingskracht van de teksten zelf? Dan laat ik zien dat dat behoorlijk botst?”

Er zijn wetenschappers die bewaren dat de schepping vele miljoenen jaren ouder is dan het scheppingsverhaal laat zien. Wat voor antwoord heeft hij daarop? Kun je als christen geloven in de big bang en evolutie en dat combineren met God, of moet je het scheppingsverhaal letterlijk nemen? Wat zou hij christenen willen vertellen die daarmee worstelen? Bekijk de CIP+ video hier en bestel hier het boek van prof. dr. Mart-Jan Paul.

Dit artikel is met toestemming overgenomen van de website Christelijk Informatieplatform. Het originele artikel is hier te vinden.

LEUK ARTIKEL?
Bent u blij met dit artikel? Het onderhoud en de ontwikkeling van deze website vragen financiële offers. Zou u ons willen steunen met een maandelijkse bijdrage? Dat kan door ons donatieformulier in te vullen of een bijdrage over te schrijven naar NL53 INGB000 7655373 t.n.v. Logos Instituut. Logos Instituut is een ANBI-stichting en dat wil zeggen dat uw gift fiscaal aftrekbaar is.

Written by

Veel christenen hebben moeite om het scheppingsverhaal letterlijk te nemen. De eerste drie hoofdstukken van Genesis zouden vooral poëtisch bedoeld zijn. Die zes dagen zouden symbolisch zijn en duizenden, misschien zelfs miljoenen jaren zijn. In deze videoserie gaat Rik met prof. dr. Mart-Jan Paul in gesprek over schepping en evolutie,

...
Read more