In mei 2019 was het 500 jaar geleden dat Leonardo Da Vinci overleed (15 april 1452 – 2 mei 1519). De polymath (homo universalis, begaafd op meerdere terreinen) stond bekend om zijn bijdragen aan wetenschap, geschiedenis, techniek en architectuur. Maar ook tekenen en vooral schilderen, met zijn meest beroemde schilderij de Mona Lisa. Voor dit jubileum toont de Britse Royal Collection Trust (Collectie van het Britse koninklijk huis) op twaalf verschillende locaties een deel van haar collectie Leonardo-tekeningen. Een van de tekeningen veroorzaakt wat opschudding.

Als je de titel ‘Katten, leeuwen en een draak, getekend rond 1517-18’ ziet, kun je een beetje raden waar het om gaat. Deze tekening gemaakt met pen en inkt toont een studie van katten en leeuwen in verschillende levensechte poses. De notitie onderaan de tekening luidt: “Van flexie en extensie. Deze diersoorten, waarvan de leeuw de prins is vanwege de flexibele wervelkolom.” Dit suggereert dat de tekening zich vooral bezighoudt met welke bewegingen katten kunnen uitvoeren. Sommigen hebben het gekoppeld aan een briefje van Leonardo waaruit blijkt dat het misschien onderdeel is van een grotere studie van dieren die op alle vier poten lopen.1 Leonardo heeft gewone katten gemakkelijk kunnen observeren, en, “Leeuwen waren in die tijd algemeen bekend in Italië – ze werden bijvoorbeeld in een kooi achter het Palazzo della Signoria in Florence gehouden, als een van de symbolen van de stad.”2 Leonardo bouwde rond dezelfde tijd zelfs een bewegende robotleeuw om koning Frans I van Frankrijk te vermaken.3 Die zou kunnen zitten en bloemen van zijn borst presenteren.

Directe observaties

Beschrijvingen van de kat en leeuw tekeningen hebben allemaal dezelfde conclusie – namelijk dat ze getekend werden uit directe waarnemingen. Maar, als het gaat om de draak in de afbeelding, stelt de Royal Collection Trust: “de draak is eenvoudig toegevoegd als een nog extremer voorbeeld (alleen beperkt door de verbeelding van de kunstenaar in plaats van door de echte anatomie).” Maar waarom moet dit het geval zijn? Dit is puur een veronderstelling, en bovendien een enorme. Deze lijkt alleen gebaseerd te zijn op een evolutionistische voorstelling van de geschiedenis die beweert dat dinosaurussen (draken) 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven en nooit samen met de mensheid hebben geleefd. Het zou veel logischer zijn om consistent te zijn en de drakentekening ook toe te schrijven aan directe observatie, in plaats van de tekening van een denkbeeldig dier tussen echte. En ook, hoe zou Leonardo, zonder echt naar de ‘draak’ te kijken, een uitgestorven dier zo nauwkeurig kunnen tekenen?

Een echte ‘draak’?

Het woord dinosaurus werd bedacht door Sir Richard Owen in 1841. Voordien omvatte het woord ‘draak’ een groot aantal dieren waarvan de beschrijvingen vaak overeenstemmen met dinosaurussen en andere uitgestorven reptielen. Als dit het geval is, komt Leonardo’s tekening overeen met een van de nu bekende dinosaurussen? Deskundige dino-artefact-onderzoeker Vance Nelson zegt daarover het volgende:4 “Dit was in Europa een karakteristieke afbeelding van wat vroeger als ‘prosauropoden’ werden geclassificeerd. Ze zijn nu ingedeeld in verschillende groepen binnen een grotere groep, de basale sauropodomorfen. Hoewel de kop de typische stilering van de 16e eeuw heeft, maakt de morfologie het toch gemakkelijk om ze binnen deze groep te identificeren.”

Wat interessant is aan dinosaurussen die binnen deze groep vallen, zoals de Lessemsauridae, is dat hun voorste en achterste poten kenmerkend gebogen zijn in tegenstelling tot rechte op en neer gebogen zuilvormige ledematen bij andere soorten. Ze hadden ook vijf klauwen, precies zoals afgebeeld door Leonardo (zie achterste rechter voet). Kon zo’n bijzonder detail alleen uit het hoofd worden gefabriceerd?

Hoe zit het met die staart?

Leonardo’s weergave van de draak met een opgerolde staart is niet ongewoon in de geschiedenis en het kan een artistieke weergave zijn geweest. Merk echter op, dat het eerste deel van de staart aan het lichaam relatief stijf is, net als andere sauropod-dinosaurussen, maar er zijn ook nog andere opties. Het kan zijn dat sommige dinosauriërs een grijpstaart hadden, zoals sommige hedendaagse hagedissen, die gemakkelijk dezelfde vorm kunnen aannemen als in zijn tekening. De dinosaurus bevindt zich ook in wat lijkt op een verdedigende houding, dus de staart zou getekend kunnen zijn door hem in ‘zweepslag’ waar te nemen.5 Het vermogen om een staart op te winden zou handig zijn, zoals tijdens het slapen, bewegen in krappe ruimtes, of ter verdediging. We kunnen dinosaurussen tegenwoordig niet meer waarnemen, dus er is een zekere mate van speculatie over de beweeglijkheid van sauropodomorfe staarten.

Lessen voor vandaag

Leonardo’s draak laat zien dat moderne evolutionistische veronderstellingen over het verleden helemaal verkeerd kunnen zijn. Het is een van de vele tekeningen en afbeeldingen van dinosaurussen gemaakt sinds ze Noach’s Ark zo’n 4500 jaar geleden verlieten. Hoewel ze vandaag uitgestorven zijn, is hun gelijktijdig bestaan met de mens hiermee duidelijk aangetoond.

Dit artikel is met toestemming overgenomen van de website van Creation Ministries International. Het originele artikel is hier te vinden.

Voetnoten

  1. Leonardo da Vinci, Paris Manuscript E, XIV, Anatomy, Zoology and Physiology, 825, c. 1513–14.
  2. Royal Collection Trust., Cats, lions, and a dragon c. 1517–18, rct.uk
  3. Di Angelo, P., Leonardo’s mechanical lion, gingkoedizioni.it, 16 February 2017.
  4. Bates, G., Unearthing exciting evidence for creation: Gary Bates interviews fossil researcher Vance Nelson, Creation 41(2), 12–15, 2019.
  5. Geggel, L., Dinosaur’s tail whips could have cracked sound barrier, livescience.com, 21 October 2015; zie ook https://creation.com/dinosaurs-whipped-mates-into-line.

LEUK ARTIKEL?
Bent u blij met dit artikel? Het onderhoud en de ontwikkeling van deze website vragen financiële offers. Zou u ons willen steunen met een maandelijkse bijdrage? Dat kan door ons donatieformulier in te vullen of een bijdrage over te schrijven naar NL53 INGB000 7655373 t.n.v. Logos Instituut. Logos Instituut is een ANBI-stichting en dat wil zeggen dat uw gift fiscaal aftrekbaar is.

Written by

Phil Robinson behaalde zijn Bachelor of Education aan de Stranmillis University College in Religious Studies, Hij heeft een Masters of Divinity van de Union Theological College. Zijn complete biografie is hier in het Engels te vinden: http://creation.com/phil-robinson