Ontwerpen uit de schepping

Veel uitvindingen zouden waarschijnlijk niet zijn gedaan, als mensen niet waren geïnspireerd door voorbeelden uit de schepping. De bekende dierentuin in Amsterdam heet voluit: Natura Artis Magistra, ofwel ‘de natuur is de leermeesteres van de kunst’. Maar met evenveel recht kunnen we de natuur de leermeesteres van de techniek noemen. Overigens gebruik ik liever het… Read more »

Hoe embryonale ontwikkeling van invloed is op evolutie

Als er evolutie geweest is, dan moeten de ingewikkelde embryonale ontwikkelingsstadia ook geëvolueerd zijn. Inderdaad, de ontwikkelingstrajecten van de soort zouden cruciaal zijn in een dergelijk proces. Als we de evolutionaire bewering dat de soort vanzelf ontstond, moeten geloven, dan moeten heel veel embryonale ontwikkelingstrajecten op de een of andere manier een enorme verandering ondergaan… Read more »

Lucy’s bavianen wervel

De beroemde ‘Lucy’ (Australopithecus afarensis) is lange tijd een icoon van de evolutie geweest, die in musea en handboeken werd afgebeeld als een rechtop lopende aapvrouw, ‘gedateerd’ op ongeveer 3,2 miljoen jaar oud. Nu, meer dan 40 jaar na haar ontdekking in Ethiopië, hebben paleo-antropologen geconstateerd dat een van Lucy’s botten niet echt van haar… Read more »

Kijken als een insect

Als je ’s nachts wil zien wat er om je heen gebeurt, gebruik je een nachtzichtkijker. Nadeel daarvan is dat zo’n kijker zwaar is en een beperkte beeldhoek heeft. BAE Systems wil daar wat aan doen. Hiervoor keek men het parasitaire vliegje Xenos peckiieens diep in de ogen… en men stond versteld van wat ’ie… Read more »

Wat is informatie?

Wat is informatie?

Op het Achtste Europese Creationistische Congres in Zweden kwamen allerlei bijdragen op het gebied van Intelligent Design naar voren, die de evolutietheorie tot in details weerspreken. Hoofdzakelijk door het aantonen van diverse complexe irreducible mechanismen (niet vereenvoudigbare mechanismen, die onmogelijk darwinistisch te verklaren zijn) vooral op het moleculair biologische niveau. Overzien we deze bijdragen over… Read more »

Koperdraad

Ieder kind kan begrijpen hoe een watermolen werkt, of het een bovenslag- of een onderslagmolen is, maakt niet uit. In het Nederlandse Openluchtmuseum is de papiermolen een fraai voorbeeld van wat er met een ouderwetse watermolen kan. En ook de graanmolen bij park Sonsbeek in Arnhem heeft voor een kind geen geheimen. Eeuwenlang hebben mensen… Read more »

No featured image set for this post.

Waar ligt het oorspronkelijke waterbekken van Siloam uit de Bijbel?

Waar ligt het oorspronkelijke waterbekken van Siloam, het waterbassin dat Jeruzalem gedurende de Eerste Tempel periode van water voorzag en in de Bijbel wordt genoemd (2 Koningen 20:20; 2 Kronieken 32:2-4)? Hoewel het bassin uit de Tweede Tempel periode – dat in Johannes 9 wordt genoemd en waar Jezus een blinde man geneest – al… Read more »

Blindheid van grotvissen is te wijten aan Epigenetica

Een recent artikel vanuit de laboratoria van Brant Weinstein en William Jeffery over oogontwikkeling of het gebrek daaraan bij blinde grotvissen, heeft belangrijke implicaties voor de evolutietheorie. De studie constateert dat het verlies van ogen bij vissen die in donkere Mexicaanse grotten leven, niet te wijten is aan genetische mutaties, zoals evolutionisten al vele jaren… Read more »

Debat over het auteurschap en datering van de Evangeliën – Openingsbijdrage

In dit debat over het auteurschap en de datering van de evangeliën verdedig ik het volgende scenario wat betreft het ontstaan van de evangeliën: • Als eerste schreef de apostel Mattheüs, een van de twaalf discipelen en voorheen tollenaar, een evangelie in het Hebreeuws of Aramees. • Hierna schreef Markus, tolk en leerling van de… Read more »

No featured image set for this post.

Rijk in soorten

Schrijver en gedragsbioloog Maarten ’t Hart zei onlangs in een interview hoe ongelooflijk hij het vindt dat er miljoenen soorten in Noachs ark zijn gegaan. Heeft hij hier een punt? Dat hangt ervan af hoe je het begrip ‘soort’ definieert. Ook hangt het af van je vooronderstelling ten aanzien van de ontwikkeling van nieuwe soorten…. Read more »

Fibonacci

Maar weinig mensen kennen de naam Fibonacci, wiens echte naam Leonardo van Pisa was. Hij leefde van 1170-1250 in Italië en maakte veel reizen naar Arabische landen. Daar ontdekte hij het Arabische getallenstelsel, de negen cijfers en ook de nul. We kunnen nauwelijks beseffen hoeveel invloed dat op onze cultuur met de Romeinse cijfers heeft… Read more »

Hizkia’s tunnel opnieuw onderzocht

Hizkia’s tunnel, deel van Jeruzalems waternet, ligt onder de stad van David. Het verbindt de Gihon-bron, Jeruzalems verswatervoorziening, met het waterbekken van Siloam. Volgens 2 Kronieken 32:2-4 en 2 Koningen 20:20 werd deze tunnel tijdens de regering van Koning Hizkia van Juda gegraven om Jeruzalem voor te bereiden op de op handen zijnde aanval door… Read more »

Rob Stadler en de NABT

Het is geen geheim dat het oorsprongsdebat sterk gepolariseerd is. Veel mensen hebben hun standpunt ingenomen en te vaak is er geen plaats voor een onderbouwde evaluatie van de wetenschap. Dat is tragisch, want daardoor worden dingen juist interessant. Ik sprak ooit voor een zaal vol leraren van het voortgezet onderwijs, en legde uit hoe… Read more »

Debat over het auteurschap en de datering van de evangeliën – inleiding en overzicht

Wie was Jezus? Heeft Hij nooit bestaan en vormen de verhalen over Hem een kopie van andere mythen? Was Hij een joodse rabbi die predikte over het naderende einde der tijden? Of was Hij Gods Zoon, Die als mens naar de aarde was gekomen? Om dat te bepalen moeten wij teruggaan naar de bronnen die… Read more »

Laat ons tichelen strijken!

In de Bijbel staat dat na de zondvloed alle mensen één taal spraken. Onder leiding van de afvallige Nimrod bouwden ze een stad met een toren waarvan de top hoog in de hemel reikte. Hoe hoog kon de toren van Babel maximaal zijn geweest? Met moderne wetenschap en een beetje wiskunde kun je dat berekenen…. Read more »

Creationisme is feitelijk wetenschap

Charles Darwins “The Origin of Species” die ongeveer een eeuw geleden gepubliceerd werd, is een uiteenzetting van de evolutietheorie. Creationisten blijven stellen dat dit geen bewezen wetenschap is, niet de alles afdoende wetenschappelijke verklaring. “Als wetenschap onder vuur komt te liggen is het logisch om tegengas te geven met feiten,” schrijft John Blanton op 11… Read more »

Vitamine C en het GULO-gen: litteken van evolutie?

Vitamine C: Ongezond voor Creationisten? – Het GULO-gen: Litteken van Evolutie?

Mensen kunnen geen Vitamine C (meer) maken omdat ze geen werkend GULO-gen hebben. Ook apen hebben dit defect. Wijst dit op gemeenschappelijke afstamming? Is het GULO- / GLO-pseudogen een litteken van evolutie? In dit artikel laat de auteur zien dat het GULO-gen veel eerder wijst naar een intelligente Ontwerper.

Tijd (4)

De tijd is tijdelijk. Immers, volgens de bijbel begon de tijd op de vierde scheppingsdag en wanneer de eeuwigheid aanbreekt zal er geen tijd meer zijn. Veel mensen hebben zich afgevraagd hoe lang de tijd dan zal duren. Joodse geleerden zagen de zes scheppingsdagen als een afbeelding van de huidige bedeling. Ps. 90:4, later aangehaald… Read more »

Wetenschap is niet neutraal

“Velen denken dat wetenschap bedrijven een neutrale aangelegenheid is en beschouwen wetenschappelijke uitspraken als waarheden. In werkelijkheid zijn uitgangspunten in de wetenschap lang niet altijd neutraal. Zo wordt in de evolutiebiologie gebruik gemaakt van naturalistische vooronderstellingen, waardoor het in deze tak van wetenschap bij voorbaat onmogelijk is om een Schepper te vinden. Een andere reden… Read more »

Overtuigd geraakt door zondvloedgeologie

Wikipedia geeft aan dat de natuurkundige prof. dr. Edgar Andrews overtuigd is geraakt van de zondvloedgeologe van Morris en Whitcomb. Welke geologische argumenten zijn er te geven voor een wereldwijde overstroming? Bekijk het antwoord van prof. Andrews hieronder:

onderwijs

LESMATERIAAL

Evolutie_het_nieuwe_studiehoofdstuk.dow Als docent is het soms zoeken hoe je in je lessen de christelijke identiteit naar voren laat komen. Zeker bij zaakvakken, zoals biologie, natuurkunde en aardrijkskunde, is het zoeken naar relevant materiaal maar ook zoeken naar tijd. Logos Instituut geeft daarom op deze pagina een overzicht van lesmateriaal. Dit lesmateriaal is bruikbaar als aanvulling op de methode. Het is geen vervanging van de bestaande methoden omdat er in sommige stukken niet gekeken is naar kerndoelen van het onderwijs. De pagina is hier te bezoeken.

  • Ga naar de logos webshop
    Ga naar de logos webshop

GASTLESSEN

Wij bieden spreekbeurten aan voor mensen die tijdens gastlessen, themadagen, ouderavonden, studiedagen en andere gelegenheden in het onderwijs dieper op verschillende onderwerpen willen ingaan en hun kennis willen delen.

Voor de volgende onderwerpen zijn sprekers beschikbaar:
- Geloof en wetenschap,
- Schepping of evolutie,
- Wetenschapsgeschiedenis,
- Diverse vakgebieden binnen de wetenschapsbeoefening,
- Historiciteit van de Bijbel
- en het ontstaan van het Bijbelboek Genesis.

DINODINO

dinosaur-966875_1280De website DinoDino is speciaal bedoeld voor kinderen en wil informatie geven over dino’s. Maar die informatie is anders dan dat er in de gewone boeken over dino’s staat. In die boeken is evolutie en miljoenen jaren de norm. Dat is niet ons uitgangspunt. Niet omdat we eigenwijs zijn, of ons afsluiten voor de wetenschap, maar omdat er genoeg aanwijzingen zijn dat dino’s en mensen samen op aarde hebben geleefd. Bezoek de website DinoDino.

WONDERING THE WORLD

leerlingenboek_groep_7.wonderingtheworldWondering the World is een eigentijdse natuur- en techniekmethode voor het christelijk basisonderwijs. Door kennis van natuur en techniek leren de kinderen de wereld om hen heen beter te begrijpen. Het uitgangspunt is het geloof in een geschapen werkelijkheid, waarbij God de orde in stand houdt. Bezoek ook de website van deze methode.

WONDERLIJK GEMAAKT

Wonderlijk_gemaaktLichamelijke veranderingen, normen en waarden, weerbaarheid en seksualiteit in onze maatschappij: Wonderlijk Gemaakt leert kinderen en jongeren op een goede manier om te gaan met seksualiteit. Met de Bijbel als richtlijn en verwondering richting de Schepper en richting elkaar. Seksuele vorming is een vanzelfsprekend onderdeel van de opvoeding. Kinderen en jongeren groeien op als jongen of als meisje. Ze hebben het voorbeeld en de begeleiding van opvoeders nodig. Aandacht voor seksuele vorming is ook belangrijk, omdat seksualiteit omringd kan worden door gebrokenheid en zonde. Terwijl seksualiteit als scheppingsgave van de Heere God zo wonderlijk mooi en intiem bedoeld is. Bezoek ook de website van deze methode.

EVENEMENTEN

Toon alle evenementen