“’Bram is zoek’, zegt Daan. Dan komt de juf er ook aan. ‘Ik zie Jet en Bet niet.’ ‘Hoe kan dat nu?’ zegt Daan. ‘Waar zouden ze zijn?’ ‘Ik weet het niet’, zegt de juf. ‘We zullen ze maar gaan zoeken.’ De juf en Daan zoeken overal. Bij de schommels, bij de wip. In het huisje en op de glijbaan. Bram, Jet en Bet zijn nergens te vinden.”

Informatie

De tweeling Tess en Jess gaan met de schoolklas naar de dierentuin. Ze zitten op een christelijke school want de juf bidt voordat ze vertrekken met de bus en dankt als ze weer aankomen. De neef van Tess en Jess, Daan de student, begeleidt het groepje waar Tess en Jess bij horen. Ze lopen volgens de route de dierentuin door en beleven en leren bij elke stop van alles over de dieren. Geesje Vogelaar-van Mourik heeft een mooi boekje geschreven voor kinderen uit eind groep 3/groep 4. Het is het eerste deel in de ‘Tess & Jess’ -serie en heeft als titel ‘Naar de dierentuin!’. Het leesniveau is AVI M4. Het leesboek is inderdaad zowel voor jongens als meiden leuk om te lezen.

Stammen wij van apen af?

In het boek ontstaat een discussie of de huidige apen familie van ons zijn. Volgens naturalisten stammen wij niet van de huidige apen af maar delen we een gemeenschappelijke voorouder met de apen, dus zijn we familie van apen.

“’Van welke familie stammen wij dan af?’ ‘Van de apen.’ ‘Dat is niet waar’, zegt Jess. ‘Wij zijn mensen, nou ja… Jij lijkt er wel behoorlijk op. Met je woeste krullenkop.’ ‘Jij bent een brutale aap’, lacht Daan. ‘Je zegt het toch zelf’, zegt Tess. ‘Wij komen echt niet van de apen’, Jess. ‘De Heere heeft Adam gemaakt. Dat weet jij best, Daan.’ ‘Dat is waar, meiden. Jullie weten het goed en… Jullie hebben echt geen apensnoet.”

Maar de auteur laat de kinderen zien dat wij geen gemeenschappelijke voorouder hebben met de huidige apen, maar dat wij allen afstammen van Adam (en Eva) en dat de Heere ons als mens heeft gemaakt.

Schepping

Er is nog meer aandacht voor de vroegste geschiedenis in dit boekje. Wanneer het groepje bij de beren staat, zegt Daan dat alle dieren een naam hebben. Er wordt aangegeven dat je daardoor weet welk dier het is. Op de vraag wie alle dieren namen gaf antwoordt Jess: ‘Adam’. Wanneer ze bij een hooi etende giraf staan zien ze dat er ondertussen en jonge giraf drinkt bij zijn eten de moeder:

“’Er staat een kleintje bij, dat drinkt bij de moeder.’ ‘Zie je hoe mooi alles is gemaakt?’ zegt de juf. ‘De moeder giraf eet hooi en het kleintje drinkt bij haar.’ ‘Ja’, zegt Jess. ‘Heel mooi.’ ‘Dat heeft de Heere gedaan. Hij schiep alle dingen uit niets.’”

Goed dat de auteur bij dit boekje over de dierentuin aandacht heeft voor Gods schepping en voor onze vroegste geschiedenis. Het boekje is een aanrader om voor te lezen

Dit boek wordt ook te koop aangeboden in onze webshop.

Deze bespreking is onderdeel van het project ‘De basisschool op weg naar 2022’ onder leiding van Jan van Meerten.

LEUK ARTIKEL?
Bent u blij met dit artikel? Het onderhoud en de ontwikkeling van deze website vragen financiële offers. Zou u ons willen steunen met een maandelijkse bijdrage? Dat kan door ons donatieformulier in te vullen of een bijdrage over te schrijven naar NL53 INGB000 7655373 t.n.v. Logos Instituut. Logos Instituut is een ANBI-stichting en dat wil zeggen dat uw gift fiscaal aftrekbaar is.

1 Comment

Comments are closed.